فرهنگ و هنر

دانستنی های هنر،آداب و رسوم

فرهنگ و هنر

دانستنی های هنر،آداب و رسوم

این وبلاگ قصد دارد تا شما را با آداب و رسوم، فیلم ها، موسیقی و هنر آشنا کند.

۷ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اگر از افرادی هستید که دوست دارید به محض سوار شدن به هواپیما چرت بزنید، در اینجا 7 روش متفاوت و راحت برای خوابیدن در هواپیما را به شما می گوییم:

7 روش متفاوت و راحت برای خوابیدن در زمان سفر با هواپیما

7. لمیدن، روشی برای راحت خوابیدن در هواپیما

فکرش را هم نمی کردید؟ با خواباندن صندلی تا جای ممکن، ستون فقرات را در هنگام خوابیدن در راحت ترین حالت قرار دهید. کاملاً واضح است که احتمالاً ترجیح می دهید در هنگام خوابیدن لم بدهید نه اینکه صاف بنشینید، پس تا جایی که صندلی شما اجازه می دهد آن را بخوابانید تا کمردرد شما کاهش یابد و در ادامه سایر پیشنهادات را نیز بررسی کنید.

6. سر خود را در جایی ثابت کنید

اگر فردی که کنارتان نشسته است را می شناسید، پس از او بخواهید صندلی خود را عقب ببرد اما نه به اندازه صندلی شما. این کار باعث می شود سر خود را در فاصله ایجاد شده بین دو صندلی قرار دهید. تنها مزیتی که همسرتان از این وضعیت می برد این است که شما سرتان را روی شانه او قرار نمی دهید. از سوی دیگر اگر به تنهایی سفر می کنید، صندلی سمت پنجره را انتخاب کنید. اگر در خانه عادت دارید به سمت چپ بخوابید، صندلی در سمت چپ هواپیما انتخاب کنید. بهترین نکته درباره سمت چپ این است که پنجره های این سمت خارج از مرکز هستند و برخلاف سمت دیگر راحت تر هستند.

نکات مهم در زمان سفر با هواپیما

 

5. بالش خود را بچرخانید

برای اینکه بالش U شکل خودتان را در وضعیت راحت تری قرار دهید، می توانید آن را بچرخانید، یعنی به شکلی که دهانه آن در پشت گردن شما قرار بگیرد. به این ترتیب گردن شما در وضعیت تراز قرار می گیرد و سر شما تکیه می دهد. شما می توانید بالش را به یک سمت هدایت کنید و شاید بتوانید با بستن یک کش مو به دور یک سمت بالش، آن را شکل دلخواه درآورید. با این کار شما یک کوسن اضافی خواهید داشت که وقتی سرتان به سمت دیگری بچرخد، می توانید به آن تکیه کنید. برای جلوگیری از استنشاق هر نوع بوی نامطبوع در هواپیما، می توانید مقداری اسانس آرام بخش اسطوخودوس به بالش خود بزنید.

 

4. پشت سری صندلی خود را تنظیم کنید

اگر بالش گردنی در دسترس ندارید و خودتان نیز به همراه نبرده اید، چنانچه در هواپیمایی هستید که قابلیت تنظیم پشت سری صندلی را داشته باشد، پس محکوم به ناراحتی در طول پرواز نیستید. شما می توانید به سادگی وضعیت پشت سری صندلی را طوری تنظیم کنید تا از برگشتن سر به عقب و جلو جلوگیری شود. سعی کنید وقتی سوار می شوید بالش هواپیما را نگه دارید، آن را تا کنید و روی یکی از شانه های خود قرار دهید. این کار به شما کمک می کنید تا مکانی برای راحتی سر خود ایجاد کنید، همانطور که بالش های U عمل می کند.

 

توصیه های کاربردی برای راحت خوابیدن در هواپیما

 

3. زیر سر خود را نرم کنید

بیایید به پایان آن نگاهی بیندازیم. خوابیدن در موقعیتی که کاملاً تکیه نداده باشید سخت است، زیرا باعث فشار بر ستون فقرات شما می شود. به همین دلیل است که توصیه به استفاده از بالش می شود. برخی از بالش های U شکلی قابلیت باد شدن را دارند، آنها فشار وارده بر نخاع شما را کاهش می دهد و استخوان دنبالچه را در موقعیت تثبیت شده نگه می دارد و باعث می شود ناراحتی کمتری از نشستن روی صندلی هواپیما احساس کنید. این بالش ها به طور اتوماتیک باد می شوند و به شما این امکان را می دهند که از پرواز طولانی خود لذت ببرید.

 

2. پاها را دراز کنید

اینکه بخواهید روی صندلی هواپیما بدن را به حالت 180 درجه دربیاورید و پاها را به اندازی کافی دراز کنید، کاری بسیار مشکل است. اگر قد بلندی دارید، زیر صندلی جلویی هیچ وسیله ای قرار ندهید. اگر موقعیت خواب شما مهمترین نگرانیتان نیست، می توانید کیف دستی خود را به درون هواپیما حمل کنید اما بهتر است زیاد بزرگ نباشد که همه فضای در اختیارتان را اشغال کند؛ پاهای شما به مقداری فضا نیاز دارد. در آخر اطمینان یابید جوراب های مناسبی به پا دارید و کفش هایتان را درآورید!

 

چگونه در زمان سفر با هواپیما، خواب راحتی داشته باشید

 

7. پیدا کردن جای خالی

برای پیدا کردن ردیف های خالی دقت کنید. اگر جایی را پیدا کردید درخواست نشستن در آنجا را از مهماندار داشته باشید. به این ترتیب می توانید دسته های صندلی ها را بالا بکشید، و روی هر سه صندلی دراز بکشید. اگر تنها یک صندلی در کنار شما خالی بود، باز هم می توانید از آن استفاده کنید. دختران کوتاه قد می توانند پاهای خود را جمع کنند اما اگر قد شما بلندتر است، بدنتان را بچرخانید تا پشت شما به کناره هواپیما باشد و دسته های صندلی را بخوابانید. می توانید هر چیزی که دارید را به عنوان بالش پشت سر خود قرار دهید. سپس سر خود را به سمت پنجره و پاهای خود را روی صندلی میانی جلوی خود دراز کنید. به این ترتیب به وضعیت راحت تری خواهید رسید.

  • هلال 87
  • ۰
  • ۰

تذهیب کاری چییست؟

تذهیب کلمه ای عربی است. این کلمه از ریشه ذَهَب به معنای طلا و زر مشتق شده و به‌معنی آن  زرنگار کردن، زراندود کردن، زرگرفتن، زرکاری و طلاکاری کردن است. هنر تذهیب ، هنر آراستن وزیبا سازی صفحات کتاب است. در این هنر با استفاده از  نقش ها و طرح های زیبا و رنگارنگ، اسلیمی ، ختایی ( ختایی یا خطائی ممکن است از خط گرفته شده باشد ویا منسوب به شهر ختن باشد. واز جمله نقشهایی اساسی هنرهای تزئنی ایرانی است که از ترکیب گل وغنچه وبرگ پدید می‌‌آید. وهرگردش موزون ان را یک بند می‌خوانند. برخی منشا این گل را شهر ختن کشور چین می‌دانند. وعنوان ختائی را از همین نام گرفته‌اند وگروهی دیگر به واسطه عدم تطابق این طرح‌ها را با طبیعت ان‌ها را خطایی (ناشی از سهو وخطا) دانسته‌اند. لیکن با توجه به تاثیر پذیری هنر نقاشی ایران از هنر چین ومقام ومنزلت شهر ختا یا ختن در ادبیات فارسی وشباهت این طرح‌ها به نقشه‌های تزیئنی چینی و نسبت دادن ان‌ها به ختن بی‌مناسب نخواهد بود. و در تعریفی دیگر طرح ختایی را مشتمل بر نقش گل‌ها و ساقه وبرگهای می‌دانند که نمونه ان‌ها در طبیعت نیست لیکن ان‌ها را می‌توان با الهام وگرده برداری از گلهای مختلف وتلفیق آن‌ها با یکدیگر پدید آورد.)  و به ویژه با استفاده از رنگ طلا به زیبا سازی صفحات کتاب ها می پردازند. هنر تذهیب یکی ازشاخه های هنر نگارگری ایرانی است .  هنر تذهیب و نگارگری شامل استفاده از  کلیه اصول طراحی نقوش ایرانی اسلامی که به آن ها نقوش اسلیمی نیز می گویند است این نقوش با استفاده از رنگهای مانند آبرنگ ، گواش ، اکریلیک ، رنگ طلا و نقره روی مقواهایی با جنس خاص به اجرا در می آیند.

 

هنر-تذهیب-چیست

 

تاریخچه هنر تذهیب  

پیشینه هنر تذهیب در ایران  به دوران  ساسانیان  می‌رسد. پس از ورود دین مبین  اسلام به کشور ایران، این هنر به خدمت  حکومت‌های اسلامی درآمد  و از آن پس در زمره هنرهای اسلامی قرار گرفت.در دوره سلجوقیان هنرمندان با گرایشات دینی اقدام به تزئین قران و سایر کتب مذهبی با استفاده از این هنر کردند. اوج شکوفایی این هنر در عصر تیموریان بود .در این دوره هنرمندان تذهیب کار از سراسر ایران فراخوانده شدند  و حسب الامر دولت در کتابخانه‌های مهم پایتخت مشغول به  تذهیب کاری و آراستن کتاب های باا رزش دینی، علمی، و ادبی شدند . بسیاری از آثار برجسته و ارزشمند به جا مانده از این هنر مربوط به دوره تیموریان است . پس ازاین دوره و با شروه حکومت صفویا ن هنر تذهیب وارد دوران رکود خود شد و دردوران افشاریان ، زندیان ، و قاجاریان نیز تحول چشمگیر در حوزه این هنر به وجود نیامد . اما بقا ی این هنر مدیون تلاش برخی هنرمندان دلسوز در این عرصه است .

 

انواع تذهیب

  • هنر تذهیب به دو نوع مختلف تقسیم می شود : تذهیب شانه ای و تذهیب معرق  

  • تذهیب شانه ای بر روی کاغذ ابری انجام می شود و ابداع کننده آن ابوطالب مدرس از هنرمندان دوره قاجار بوده است .  

  • تذهیب معرق بر روی کاغذهای ضخیم و مخصوصی انجام می شد و ابداع آن به دوره صفویان بر می گردد.

 

آموزش هنر تذهیب

در این بخش به آموزش گام به گام این هنرخواهیم پرداخت . اولین قدم برای آموزش هنر تذهیب تهیه تجهیزات و مواد مورد نیاز است (مداد کم رنگ ، کاغذ پوستی، قلمو ، پالت ، رنگ وغیره). پس از تهیه ابزار و وسایل مورد نیاز برای شروع کار تذهیب،اولین قدم رسم کادراست ، رسم کادر محدوده کار را تعیین می نماید . در مرحله بعد به طراحی طرح اولیه روی یک کاغذ پوستی می پردازیم ، به منظور افزایش دقت و سرعت در کار می توان یک چهارم طرح مورد نظر را طراحی و سپس بوسیله تا زدن کاغذ نقش طراحی شده را به سه قسمت دیگر انتقال داد . در مرحله بعد نقش طراحی شده را به صفحه اصلی انتقال می دهیم . برای انتقال طرح به صفحه اصلی از مداد بسیار کمرنگ استفاده می کنیم و پس از انتقال طرح به صفحه اصلی به وسیله دستمال  تا حد ممکن آثار مداد را از صفحه پاک کرده زیرا آثار مداد بر صفحه مانع چسبیدن طلا بر سطح صفحه مورد نظر خواهد شد . مرحله بعدی رنگ کردن قسمت های مورد نظر با ورقه یا ذرات طلا است . در گذشته  ابتدا با استفاده از ضربه زدن برقطعات طلا ، ورق های طلا درست می کردند و در مرحله بعد با وارد کردن ضربه به ورق های طلا آن را  به ذرات طلا تبدیل می کردند و برای ایجاد خاصیت چسبندگی این ذرات را با عسل ، صمغ یا سیریش مخلوط کرده و در نهایت برای رنگ کردن قسمت های مورد نظر از آن استفاده می کردند.  با پیشرفت تکنولوژی و تولید دفترچه هایی با ورق های طلا تنها مرحله حل کردن ذرات طلا در عسل ، صمغ یا سیریش بوسیله دست انجام می شود . نکته مهم در استفاده از این رنگ هم زدن آن قبل از استفاده است زیرا با توجه به سنگین بودن وزن طلا و سرعت ته نشین شدن آن در در صورت هم نزدن رنگ از یک نواختی مورد نیاز برخوردار نخواهد بود .  پس از رنگ کردن قسمت های مورد نظر با طلا با استفاده از یک سنگ عقیق  کار را اصطلاحا نقره کاری ( منظور کشیدن سنگ عقیق بر روی قسمت های رنگ شده با طلا به منظور براق سازی رنگ است ) می کنیم .

 

مرحله بعدی انتقال طرح روی مقوای اصلی است . دراین مرحله ابتدا به منظور زیرسازی و افزایش استحکام مقوای مورد نظر با استفاده از خمیر نشاسته منافذ موجود در بافت مقوا را از بین خواهیم برد .رو ش کار به این صورت است که پس از مخلوط کردن پودر نشاسته با آب با استفاده از یک دستمال به مقدار مورد نیاز از خمیر را در دفعات متعدد روی سطح مقوا می کشیم . ای عمل با عث پر شدن منافذ موجود در سطح مقوا شده و علاوه افرایش میزان استحکام مقوا در صیقلی شدن سطح هم تاثیر به سزایی دارد .برای داشتم زمینه رنگی می توان به جای آب در تهیه خمیر نشاسته از چایی ، گل گاو زبان و غیره استفاده کرد .در صورتی که مقوا در اثر رطوبت خمیر انحنا پیدا کرد زمانی رطوبت آن کم شد با استفاده از اعمال فشاربوسیله  یک جسم سنگین مانند کتاب مقوا را صاف می کنیم . پس از آماده سازی مقوا طرح آماده را که قسمت های مورد نظر آن را با طلا رنگ کرده ایم روی این صفحه انتقال می دهیم که به این عمل اصطلاحا برگردان می گویند .

 

آموزش-هنر-تذهیب

 

پس از انتقال طرح و قسمت های طلاکاری شده رو مقوای زیر سازی شده نوبت به رنگ آمیزی گل ها و سایر طرح های اطراف قسمت های طلاکاری شده می رسد . برای این کار استفاده از رنگ هایی که پوشش مناسبی دارند استفاده می کنیم . تنوع رنگ در این مرحله بسیار حایز اهمیت است . استفاده از سایه روشن و ترکیب رنگ های گرم و سرد جلوه بسیار زیبایی به کار خواهد داد.  پس از اتمام کار تا زمان خشک شدن صبر کنید و سپس نوبت به قاب گرفتن اثر می رسد . در این مرحله با استفاده از یک حاشیه با ضخامتی حدود دو تا سه میلی متر مانع تماس مستقیم شیشه قاب با شوید ، در نتیجه تماس شیشه با سطح کار نمیتواند در گذر زمان منجر به کاهش کیفیت کار شود و اثر هنری شما سالیان سال با همان کیفیت اولیه محفوظ خواهد ماند .

 

دوره های آموزشی هنر تذهیب  

در گذر زمان بسیاری از هنرهای قدیمی و اصیل مورد هجوم هنرهای مدرن قرار گرفته اند و به دست  فراموشی سپرده شده اند . اما در سال های اخیر با تلاش و کوشش گروهی از هنرمندان دلسوز برخی از این هنرها جانی دوباره گرفه اند. از سوی دیگر با توجه به رونق صنعت گردشگری در سراسر دنیا بسیاری از هنرهای دستی اصیل مورد توجه گردشگران قرار گفته اند و بازار خوبی پیدا کرده اند. هنر تذهیب یکی از هنر هایی است که درسال های اخیر مورد توجه بسیاری از اهالی هنر و گردشگران قرار گرفته است . به همین دلیل  در سالهای اخیر دوره های آموزشی هنز تذهیب مورد توجه علاقه مندان هنر قرارگرفته است و  در همین راستا بسیاری از مراکز آموزشی هنری اقدام به برگزاری دوره های آموزش تذهیب نموده اند .  یکی از مراکز معتبر مرکز آموزش مجازی پارس است . این مرکز با ارائه بسته های آموزشی هنر تذهیب علاقه مندان را در راستای رسیدن به اهدافشان یاری می نماید. علاقه مندان پس از گذراندن این دوره  آموزشی مدرک معتبر دوره آموزشی تذهیب را از مرکز آموزش مجازی پارس دریافت خواهند کرد .  در ادامه به برخی از سرفصل های دوره آموزشی هنر تذهیب اشاره خواهیم کرد :

  • آشنایی با پیشنه و تاریخچه هنر تذهیب
  • آشنایی با اصول اولیه هنر تذهیب
  • آشنایی با انواع تدهیب
  • بررسی تذهیب در ایران
  • چگونگی رسم فضاهای تذهیب
  • شیئه تلفیق نقوش اسلیمی
  • آشنایی با بسترهای مناسب تذهیب و استفاده از این بسترها
  • آموزش ترسیم و طراحی نقوش اسلیمی
  • انتقال طرح یا طرح افکنی
  • قلم گیری طرح ها
  • آشنایی با انواع مکتب ها در هنر تذهیب
  • ویژگیهای اصلی تذهیب
  • تذهیب و تشعیر
  • آشنایی با نگارگری اسلامی
  • خوشنویسی و تذهیب

 

منبع: elearnpars

  • هلال 87
  • ۰
  • ۰

 آلمان از نظر سیاسی و اقتصادی در مرکز اروپا واقع شده است. این کشور بعد از روسیه پر جمعیت‌ترین سرزمین محسوب می‌شود و بیش از ۸۱ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. اقتصاد آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و پنجمین در دنیا به شمار می‌رود. در حالی که تأثیرات آلمان را بر روی کشورهای هم مرز با آن مانند اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، فرانسه، لوکزامبورگ، هلند، سوئیس و لهستان می‌توان دید، تمام این فرهنگ‌ها نیز در سطوح مختلف، آلمان امروزی را شکل داده‌اند. ۹۱/۵ درصد جمعیت، آلمانی بوده و ترک‌های دومین اقلیت قومی بزرگ هستند. باقی جمعیت را یونانی‌ها، روس‌ها، ایتالیایی‌ها، لهستانی‌ها، کروات‌ها و اسپانیایی‌ها تشکیل می‌دهند.

ارزش‌ های مردم آلمان

آلمانی‌ها ارزش بسیار زیادی برای ساختار، حریم و دقت قائل هستند. این مردمان پایداری، سخت کوشی و پشتکار را نیز در آغوش کشیده و تأکید خاصی روی حرکت به موقع قطارها دارند. آلمانی‌ها زمانی که بتوانند دنیای خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و امور را به قسمت‌های قابل کنترل خرد کنند آرامش بیشتری داشته و با توجه به این امر، مدیریت زمان نیز بسیار در این کشور اهمیت دارد. تقویم‌ها، برنامه‌ها و دستور جلسه در این کشور مورد احترام ویژه‌ای هستند. مردم آلمان بسیار کمال گرا بوده و دقت را در تمام جوانب زندگی خود به کار می‌گیرند. آن‌ها هرگز خطا را حتی به صورت شوخی نمی‌پذیرند و به ندرت از چیزی تعریف می‌کنند. ممکن است در اولین نگاه نگرش آن‌ها غیر دوستانه به نظر بیاید اما حس اجتماع، آگاهی اجتماعی و میل به تعلق داشتن را می‌توان در این مردم مشاهده کرد.

فرهنگ آلمان

 

زبان‌ و مذهب در آلمان 

همان طور که انتظار می‌رود زبان اصلی این کشور آلمانی بوده و بیش از ۹۵ درصد جمعیت به عنوان زبان مادری به این زبان صحبت می‌کنند. در شرق کشور، برخی از مردم به زبان صربی تکلم کرده و در نزدیکی مرز دانمارک زبان این کشور را نیز در صحبت‌ها می‌شنوید. رمانی، ترکی و کردی نیز از سایر زبان‌های مورد استفاده اقلیت در آلمان هستند. مسیحیت مذهب رسمی آلمان بوده و حدود ۷۰ درصد جمعیت، خود را پیرو این مذهب می‌دانند. این عدد شامل ۲۴ میلیون کاتولیک می‌شود. مسلمان‌ها ۳/۷ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند و حدود ۲۸/۳ درصد نیز بدون دین یا پیرو سایر ادیان هستند.

کلن آلمان

غذاهای آلمانی

آلمانی‌ها عاشق غذای غنی و سالم هستند و البته هر منطقه از این کشور از غذای سنتی تعریف خاص خود را دارد. در بین غذاهای آلمان گوشت طرفداران زیادی دارد و برخی از غذاهای سنتی نیز با آن درست می‌شوند. «برات ورست» (Bratwurst)، یک نوع سوسیس بوده و رابطه بسیار نزدیکی با غذای آلمان دارد. کلم، چغندر و شلغم در طبخ خوراک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این گیاهان جزو گیاهان خوراکی بومی منطقه هستند. انواع سیب زمینی و کلم رشته‌ شده (sauerkraut) نیز از ستاره‌های آشپزی آلمانی محسوب می‌شوند. 

صبحانه آلمانی

 

هنر آلمانی

فرهنگ تنها به معنی تعامل یا ظواهر مردم یک کشور نیست. فرهنگ علاوه بر این، طرز تفکر و دستاوردهای هنری و خلاقانه را نیز شامل می‌شود. آلمان بخش بزرگی از موسیقی کلاسیک دنیا را متحول کرد و سنت‌های آهنگ‌سازان بزرگ آلمانی و اتریشی مانند باخ، موتزارت، بتهوون، برامس، واگنر و ماهلر تا به امروز نیز زنده‌اند. با علاقه وافری که آلمانی‌ها به دقت و مهندسی دارند، سنت‌های پر قوتی که در چاپ، حکاکی چوبی و کنده کاری به یادگار گذاشته‌اند چیز دور از انتظاری نیستند. نمایندگانی از تمام دوره‌های زمانی مهم مانند رمانسک، گوتیک، کلاسیک، باروک، روکوکو و رنسانس را نیز در معماری این کشور می‌توان مشاهده کرد. این سبک‌ها در کلیساهای جامع، قلعه‌ها و ساختمان‌های عمومی قابل بازدید و بررسی هستند.

فرهنگ آلمان

 

فرهنگ کار در آلمان

تمایل به نظم و ترتیب در زندگی تجاری آلمان نیز ریشه دوانده است. سورپرایز یا شوخی با استقبال روبه‌رو نمی‌شوند. همه چیز از قبل کاملاً برنامه‌ریزی شده و تصمیم‌ها پیشاپیش گرفته می‌شوند و معمولاً بعد از آن که توافقی صورت گرفت تغییرات بسیار نادر هستند. مهندسین در کشور آلمان جایگاه خاصی دارند و این امر را در موفقیت صنعت اتومبیل آن‌ها نیز می‌توان دید. کارمندان در تمام سطوح بر اساس شایستگی و سخت کوشی به شدت مورد قضاوت قرار می‌گیرند. رابطه با همکاران و همچنین خارجی‌ها بیشتر مستقیم بوده و همیشه از سیاست در آن استفاده نمی‌کنند.

فرهنگ آلمان

 

نکاتی جالب درباره کشور آلمان

  • مردم آلمان برای نظم، حریم و وقت شناسی ارزش ویژه‌ای قائل هستند و سر زده به خانه کسی رفتن بسیار بی‌ادبانه تلقی می‌شود.

  • پس انداز، سخت کوشی و احترام به تمام مردم از دیگر ویژگی‌های آلمانی‌ها محسوب می‌شود.

  • مردم اغلب موقع دیدار و خداحافظی دست می‌دهند.
  • نشستن سر میز قبل از خانم میزبان مؤدبانه نیست و حین صرف غذا بهتر است دست‌هایتان روی میز باشد.
  • بهتر است برای رعایت ادب، تمام غذای خود را میل کرده و در انتها چاقو و چنگالتان را کنار یکدیگر قرار دهید.
  • زمانی که به خانه یک آلمانی دعوت شدید همیشه برای خانم میزبان کادوی کوچکی تهیه کنید. برای مهمانی‌های بزرگ یک روز قبل یا بعد از مهمانی برای میزبان گل می‌فرستند. هیچ وقت ۱۳ شاخه گل برای کسی نفرستید زیرا آن را بد یمن می‌دانند.
  • آلمانی‌ها به احترام بزرگ‌ترها و افراد محترم مانند دکتر یا معلم خود می‌ایستند.
  • آلمان بعد از روسیه پر جمعیت‌ترین کشور اروپایی محسوب می‌شود.
  • موسیقی کلاسیک به طور وسیعی در احاطه آهنگسازان آلمانی زبان بود که از این میان می‌توان به باخ، بتهوون، شومان، برامس، واگنر و اشتراوس اشاره کرد.
  • بزرگ‌ترین فیلسوف‌های تاریخ دنیا مانند کانت، هگل، شوپنهاور، نیچه و هایدگر آلمانی بودند.
  • کشف انسولین، اختراع کلارینت (نوعی ساز بادی)، ساعت جیبی، ماشین حساب اتوماتیک، پارافین، موتورهای دیزلی و نمایشگرهای LCD در آلمان اتفاق افتاد.
  • کلیسای جامع «اولم» (Ulm) بلندترین کلیسای جامع دنیا بوده و ۱۶۱ متر ارتفاع دارد.
  • بزرگ‌ترین ایستگاه قطار اروپا در سال ۲۰۰۶ در آلمان افتتاح شد.
  • بانک مرکزی اروپا در این کشور قرار دارد.

منبع: ایوار

 

  • هلال 87
  • ۰
  • ۰

بودا کیست و آیین بودایی

بودا (به انگلیسی: Buddha) مانند مهاویرا (بنیانگذار آیین جین) در میان صنف سلاطین «کشات ریا» زاییده شد و مانند او از اوضاع و احوال خود ناراضی گردید. با آنکه مزاوجت اختیار کرده (ازدواج کرده بود) و فرزندی داشت، اهل و عیال و خانمان خود را ترک گفته و مانند مهاویرا سر به بیابانها گذاشت و چون راهبی تارک دنیا به دریوزگی در اطراف و اکناف بلاد برآمد. بودا و مهاویرا هر دو به روش «ایدال» راهبان را که به اسلوب برهمنان بودند رها کرده و برای پیروان خود سلسله راهبان و راهبات خاصی تاسیس نمودند. در این مقاله از سایت سلام دنیا با بودا و آیین بودایی بیشتر آشنا می شوید.

نام اصلی بودا «سیدداراتا» و نام خاندانش «گوتاما» می باشد. وی ظاهرا در 560 پیش از میلاد در شمال هندوستان در 100 مایلی (161 کیلومتری) شمال شهر بنارس متولد گردید. پدرش راجه­یا سلطانی بوده که بر قبیله «ساکیا» فرمانروایی می کرد. گویند طالع بینان به پدر «گوتاما» در هنگام تولد سیددارتا گفته بودند که فرزندش درجوانی از خانه فرار و بیابانگرد و بیخانمان خواهد شد ولی اگر به درستی از او نگهداری کنند و از وی مراقبت های لازم بعمل آورند، شاهنشاه عالم هندوستان خواهد شد. روی همین پیش بینی ها پدرش درصدد بود فرزندش تحت مراقبت و تعلیم قرار گرفته تا به مقام شاهنشاهی عالم دست یابد. روی همین اندیشه ها بود که بودا تحت مراقبت شدید نگهداری و پیوسته در میان غلامان و خدمتکاران خوش صورت جوان به خوشی و شادمانی رشد و نمو می نمود و علاقه مفرطی به معبد پیدا کرد و هر روز ساعتها در معبد خلوت می نمود.

مجسمه بودا

 

 

مجسمه بودا

روزی وی که در عالم تفکر فرو رفته بود در خود احساس نمود که جوانی پایدار نیست و عاقبت پیری بسراغش خواهد آمد و سرانجام حیات موت است و عاقبت زندگانی مرگ. پس از آن، روز به روز به فکر عمیق فرو می رفت و پدر و درباریان نگران حال او بودند. بر وی گماشتگانی گماردند تا سعی نمایند وی را آرام و تسلی دهند ولی بی حاصل بود. بودا همچنان ماتمزده و غمگین و در حال نزار و تشویش و اضطراب بسر می برد. با راهبی دیدار نمود و از او شنید که سکون ضمیر و آرامش روح وقتی میسر است که آدمی از نوایب (سختی ها) و مصایب سه گانه یعنی مرض و کهولت و موت نجات یابد. پس از استماع (شنیدن) این سخن از قصر پدر بیرون رفت و در وادی بیخانمانی و سرمنزل بی نشانی در جستجوی سعادت حقیقی برآمد و مدت شش سال تمام در بیابان ها و جنگل ها در طلب نجات واقعی و سعادت حقیقی از هر سو روان بود. بودا ابتدا به روش زندگی برهمنان آشنا شده چون ایده و دلخواه خود ندید به روش جین ها به سلوک پرداخت ولی به زودی از آن دین ریاضت نیز دست کشید و ریاضت سختی را پیشه خود ساخت. گویند او در گوشه ای به آرامی می نشست و داندان ها و زبان خود را به سقف دهان می چسبانید و منتظر بود که طلیعه (آفتاب، روشنایی) اشراق قوه فکر بر قلب او بتابد. در آن حالت چنان بر تن خود فشار می آورد که عرق از زیر بغل های او جاری می شد و نفس را چندان حبس می کرد که صدای جنبش شقیقه های خود را می شنید. چنان می پنداشت که گویی شمشیری در کله او فرو کرده اند.

کار به جایی می رسید که ازخود می رفت و بی حس می شد. خوراکش اندکی از غذاهای نامطلوب و لباسش پاره ای از قماش ژنده بود و مدت ها به یک حالت در پس زانو نشسته و در اندیشه دردهای تفکر فرو می نشست یا آنکه بر انبوهی از خار و خاشاک جای می گرفت و یا در قبرستان در توده عظام رمیم (استخان های پوسیده) می نشست و در میان گندیده اموات بسر می برد و با مشتی غله خشک برای قوت لایموت یا چند دانه برنج یا دانه عناب در شبانه روز اکتفا می کرد و پوست شکمش به استخوان پشتش چسبیده بود ولی با این طریق سیر و سلوک، باز به سرمنزل نهایی نرسیده بود. ناراحت و پریشان به سیر پرداخت و در مکانی که امروز به نام «بوداگایا» مشهور است در زیر سایه درختی نشست که آن درخت را «شجره علم یا بودهی» نامیدند. در همین موقع بود که افکار تازه ای نظر بودا به خود جلب نمود و مجددا زانوها را در بغل نموده به فکر فرو رفت. پس از ساعتها تفکر تازه تصور نمود که به مرتبه اشراق کامل نایل گشته و دانست که دیگر برای او تجدید حیات و تولد ثانوی معنی ندارد و با خود گفت عالیترین مرتبه حیات را دریافته و تکلیف روحانی خود را به پایان رسانیده ام و دیگر من آن گوتامایی که در سابق بودم نیستم. پس در حال حیات و بر روی این خاکدان کام گوتاما از طعم نیروانا چاشنی گرفت و از آن پس «بودا» شد. منور به نور علم گردید.

 

آیا بودا پیامبر بود؟

پس از این اتفاقات بود که بودا بر تعلیم و تربیت نفوس بشری مصمم گردید و از آن عالم وحدت و تجرد بیرون آمد و برای نشر و تبلیغ حقیقت بار دیگر از خلوت به جلوت برگشته به میان خلایق بازآمد. از تعلیمات بوداست که می گوید در این عالم تمام اشیاء را دو حد و دو طرف است و از هر دو طرف مرد سالک باید بپرهیزد و زندگانی سراسر عیش و نوش و شهوترانی ناپسند و زشت و فرومایه است همچنین زندگانی سراسر رنج و ریاضت پس از تکلف و تعب (رنج، سختی) آن نیز نامطلوب و لغو و بیهوده است و مرد سالک و طالب حقیقت باید از افراط و تفریط اجتناب نماید و نقطه وسط که عدالت حقیقی است بدست بیاورد که در آن نقطه نور معرفت تابش می کند و گوهر علم و سعادت و آسایش و اشراق در آنجاست و «نیروانا» نیز از آن نقطه حاصل می شود. بودا هیچگاه ادعای پیامبری نداشت و همیشه خودش را تنها معلمی معرفی می کرد که راه درست زندگی را یافته و می خواهد به مردم نیز این راه را بیاموزاند. پنج برهمنی که اولین شاگرد مکتبی او و مذهب او را قبول کردند نخستین عبادتگاه و دیر بودایی که آن را «سانگیها» گویند بنا نمودند و از آن پس بودا با شوق وجدت تمام به نشر دعوت خود در شمال هندوستان سرگرم گردید. احکام عشره (ده دستور) او چنین است که بر مردم جاری نمود.

عکس بودا

10 اصل بودا:

1- اجتناب از بیجان کردن جانوران.

2- احتراز از تصرف در مالی که به شخصی عطا نشده.

3- پرهیز از بی عفتی و ناپاکدامنی.

4- احتراز از مکر و فریب.

5- خودداری از مستی و شرابخواری.

6- خودداری از پرخوری و شکم پرستی بخصوص هنگام بعد از ظهر.

7- چشم پوشیدن از تماشای رقص و آواز طربناک و تماشای لهو و لعب.

8- اجتناب از استعمال زیورها و عطریات و آرایش ها.

9- نخفتن در بسترهای نرم.

10- احتراز از قبول زر و سیم.

تمام مردم که به آیین بودا ایمان می آوردند باید چنین می گفتند:

«من به بودا متوسل می شوم و من به شریعت حق (دهارما) ایمان می آورم و در پناه سانگها آرام می جویم. بعلاوه ده قانون اخلاقی را نیز رعایت نموده و به احکام عشره سر تسلیم فرود آورده و سرمشق زندگی خود قرار می دهم.»

منیع:  سلام دنیا

  • هلال 87
  • ۰
  • ۰

فرهنگ ایرانی فرهنگی است که قرنها تجربه دانش و خرد و سنت و آداب را پشت سر گذاشته است. مردم ایران در طول تاریخ میهن خویش که از قدیم ترین سابقه و دیرینه برخوردار است سازنده و حراست کننده فرهنگ خویش بوده اند و فرهنگ ایرانی نیز از قومیت و دوام ایران و ایرانی حفاظت کرده است چون ارزش و وجه تمایز هر قومی نسبت به دیگر اقوام به فرهنگ او وابسته است و فرهنگ والای ایرانی، او در میان اقوام و ملل متمایز ساخته است. بسیاری از اقوام جهان با حمله و هجوم به سرزمین های دیگر، فرهنگ خود را به ساکنان آن نقاط ارایه و یا تحمیل کردند، اما تاریخ نشان می دهد که مهاجمانی که کشور ما را محل تاخت و تاز خود قرار دادند همچون یونانیان و مغولها، تحت تاثیر فرهنگ ایرانی قرار گرفتند.

 

آشنایی با فرهنگ و مراسم‌های آیینی
ایران یکی از کشورهایی است که هنوز سنت جایگاه قبلی خود را در آن دارد و تاحد زیادی مدرنیته قبول واقع نشده است. فرهنگ قدیم ایرانی را از چند عکس بجای مانده از دوران قدیم می­‌توان مشاهده کرد. فرهنگ بومی ایرانی مملو از مراسم آیینی و رسم و رسومات جالب و عجیب است. یکی از مراسم‌­های آیینی ایرانی، تعزیه است. تعزیه تا سال‌های زیاد تنها رشته خاص هنر نمایشی برای ایرانیان محسوب می­شد. تعزیه در واقع نوعی نقل داستان کربلا است. در هر شهر ایران مراسم­‌های مشخص و متفاوتی برگزار می­شد که در بعضی از شهرها این مراسم به بیرون از شهر درز پیدا می­‌کرد و کشوری می­شد. نذری دادن و آشپزی­ در ابعاد بزرگ رسمی بود که از دیرباز همراه با ایرانیان بود و امروزه نیز این رسم پابرجاست. برای اقوام غیر مسلمان این رسم غیرقابل باور است.

 

10 سنت فرهنگی که فقط ایرانی ها دارند

1. دود کردن اسپند

همیشه شنیده ایم که اسپند چشم بد را از ما دور می کند و اغلب مادرها این کار را برای فرزندانشان انجام می دهند. اسپند اصالتا گیاه بومی آسیا است و در خاورمیانه و قسمت ‌هایی از آسیای جنوبی، بخصوص هند و پاکستان رشد می ‌کند. شاید جالب باشد بدانید در ترکیه هم از اسپند استفاده می کنند اما نه اینگونه آن ها کپسول‌ های خشک شده اسپند را برای محافظت از چشم بد در خانه ‌ها و داخل ماشین ‌های خود آویزان می ‌کنند. مراکشی ها نیز برای محافظت از جن اسپند را به کار می برند.

سنت های که فقط ایرانی ها دارند

 

2. بشکن زدن
بشکن زدن یکی از سنت های فرهنگی ایران است که معولا در جشن ها، عروسی ها و یا هر زمان شادی دیگری اتفاق می افتد. بشکن زدن انواع مختلفی دارد و مهارتی است که از کودکی برای یادگرفتنش تلاش زیادی انجام می گیرد. این انواع مختلف صداهای متنوعی تولید می کنند در کل به هر صدایی ک با انگشتان دست تولید شود بشکن زدن گفته می شود. ساده ترین شیوه آن زدن بشکن با استفاده از انگشتان یک دست است  که صدای کمتری نسبت به سایر انگشت ها تولید می کند. در این حالت انگشت شصت به محکمی از روی انگشت وسط کشیده می ‌شود.

 

3. نچ!
ایرانی ها برای گفتن نه اصلا به خود زحمت نمی دهند. بسیاری از مواقع به جای گفتن این کلمه یک بخشی ابروهای خود را بالا می اندازند و اینجوری اصلا خسته نمی شوند. بعضی مواقع نیز می گویند نچ! که آن هم همین معنی را می دهد. شیوه دیگر برای بیان کردن اعلام مخالفت ترکیبی از بالا انداختن ابروها و گفتن نچ است. البته اگر دقیق تر نگاه کنیم با این شیوه ها ممکن است زحمت بیشتری به خود بدهیم اما نه قاطعانه تری گفتیم و این مفاهیمی هستند که گردشگران خارجی را حسابی گیج می کنند.

 

4. اضافه کردن خیار به سبد میوه
صرف میوه بخشی از زندگی است و بر طبق سنت های فرهنگی ایران سبد میوه جای مخصوص به خود را روی میز ها دارد. اغلب برای پذیرایی از مهمان ها قبل یا بعد از چای یک سبد بزرگ میوه تعارف می شود. در حالی که در بیشتر کشورها خیار میوه حساب نمی شود اما در جامیوه ای ما خیار عضوی ثابت است به خصوص که امروزه در همه فصل ها خیار یافت می شود. بقیه محتویات سبد میوه هم بستگی به فصل دارد.

فرهنگ مخصوص ایرانی ها

 

5. سور دادن
سور دادن آن ها در جمعی رسمی مانند اداره ممکن است خارجی ها را حسابی شگفت زده کند. اما در سنت های فرهنگی ایرانی محل است از نوش جان کردن یک شیرینی خوشمزه به خصوص همراه با چای صرف نظر کنند. معمولا وقتی اتفاق خوبی مانند ازدواج، بچه دار شدن، خرید خانه و … برای کسی می افتد از او می خواهند به آن ها سور بدهد، هرچه قدر هم تلاش کند احتمالا در آخر مجبور می شود شیرینی را بخرد.

 

6. قابل نداره
قبول کردن پول برای خدماتی که به کسی ارائه کرده اید جا افتاده ترین رسم در سراسر جهان است. اما در سنت های فرهنگی ایران  عیب و زشت می دانند که فورا شخص پول را بپذیرد و ابتدا از گرفتن آن خود داری می کند و این کار همیشه با جمله قابل نداره! همراه است. عادتی که ممکن است برای گردشگران خارجی کمی آزار دهنده باشد.

 

7. پرسیدن درباره هزینه ها
در ایران پرسیدن سوالات خصوصی درباره درآمد مساله بدی نیست و خیلی راحت از شما می پرسند حقوقتان چقدر است؟ برای خرید این شی خاص چقدر هزینه کردید یا برای رفتن به این سفر چقدر هزینه کردید! دقت داشته باشید که اگرچه در سنت های فرهنگی ایران این مورد کاملا جا افتاده است اما برای خارجی ها پذیرفته نیست و ممکن است موجب آزرده خاطر شدن آن ها شود. بنابر این از پرسیدن سوالات درباره هزینه ها و مسائل شخصی اجتناب کنید.

فرهنگ خاص کشور ایران

 

8. پشت کردن به دیگران
هیچ وقت در هیچ شرایطی نباید پشت به کسی نشست و اگر هم ناچار شدیم در ابتدا عذرخواهی می کنیم یکی دیگر از عادت ها و سنت های فرهنگی ایران است که ممکن است موجب تعجب گردشگران شود. حتی کسی که می خواهد رانندگی کند و یا روی صندلی جلو اتومبیل نشسته است برمی گردد و از سرنشینان عذرخواهی می کند و معمولا آن ها هم جواب می دهند که ایرادی نداره، راحت باشید یا گل پشت و رو نداره! که البته ادامه بحث معمولا به تعارف کشیده می شود که آن هم بخشی دیگر از عادات فرهنگی ایرانیان است.

 

9. والدین کودکان خود را مامان و بابا صدا می زنند
معمولا در همه دنیا بچه ها والدین خود را مامان و بابا صدا می زنند. اما در ایران چیز عجیبی نیز که عکس این اتفاق بیفتد. در جمع خانوادگی زیاد می شنویم که مثلا کسی بگوید، مامان جان بیا اینجا! و این مورد از سنت های فرهنگی ایران می تواند سایرین را حسابی متعجب کند. نکته این جا است مسئله برای عمه، عمو، خاله و دایی هم صدق می کند.

 

10. جشن گرفتن مناسبت ها در شب قبل
سورپرایز جشن تولد معمولا شب تولد (یک شب قبل) انجام می شود و برای غربی ها خیلی عجیب است. این به خاطر این نیست که دوستانتان تاریخ تولد شما را فراموش کرده اند بلکه رسمی قدیمی است که تولد و سالگرد ها و سایر مناسبت ها شب قبل جشن گرفته می شود. البته به جز این ممکن است این جشن ها به خاطر تعطیلات حتی به چند روز قبل موکول شود.

آداب و رسوم مخصوص مردم ایران

 

منبع: theculturetrip.com

  • هلال 87
  • ۰
  • ۰

ترکیه کشوری با ۸۲ میلیون نفر جمعیت است و از آن جایی که بخش عمده این جمعیت مسلمان‌اند، فرهنگ آن تا حد بسیار زیادی از اسلام ریشه گرفته است. آن‌ها را اغلب به عنوان مردمی پایبند به سنت‌ها می‌شناسند و جالب است که در بسیاری از این سنت‌ها، با ما ایرانیان مشترک است و به همین دلیل، در ارتباط با آن‌ها دچار مشکل چندانی نخواهیم شد. البته با توجه به ورود فرهنگ اروپایی این روابط تا حدی دستخوش تغییر شده است. اما هنوز که هنوز است می‌توان در فرهنگ مردم ترکیه رد پای سنت را پیدا کرد.

برای هرگونه ارتباطی با مردم ترکیه از سفری چند روزه گرفته تا زندگی و کار در کنارشان دانستن ریزه کاری‌های فرهنگی اگر واجب هم نباشد توصیه شده است. مسلماً از این طریق است که می‌توان در کنار آن‌ها اوقات خوش‌تر و بی دردسری را گذراند.

مردم ترکیه در برخورد اول چگونه‌اند؟

ترک‌ها اغلب به زبانی به جز ترکی، مسلط نیستند. بنابراین تنها ترکی صحبت کردنشان از سر نژاد پرستی یا بی ادبی نیست. حتی اگر از زبان ترکی یک کلمه هم نمی‌دانید، بهتر است دیالوگ‌های روزمره‌ای مثل سلام، خداحافظ، خوش آمدید، ممنون و … را یاد بگیرید و در مواقع مورد نیاز استفاده کنید. آن‌ها متوجه می‌شوند که شما زبانشان را بلد نیستید ولی برای ادای احترام و برقراری ارتباط، حداکثر تلاشتان را می‌کنید. این باعث می‌شود که آن‌ها در مورد شما حس بهتری داشته باشند و سریع‌تر در دلشان جا باز کنید.

اگر خواستید با آن‌ها صحبت کنید دو موضوع پیشنهادی وجود دارد. اول صحبت درباره فرهنگ و تاریخ کشور ترکیه است. آن‌ها از صحبت درباره ملیت و تاریخ کهنشان لذت می‌برند. البته حواستان را جمع کنید صحبتی از تاریخ سیاسی‌شان نکنید که زیاد خوشحال نمی‌شوند.

موضوع دومی که می‌توانید برای باز کردن صحبت به کار ببرید، فوتبال است! مخصوصاً مردان ترک از صحبت درباره پیروزی و افتخارات تیمشان لذت می‌برند.

مردم ترکیه عاشق آراستگی ظاهر و نظافت‌اند. با این وجود ترجیحاً از پوشیدن لباس‌های بدن نما در ترکیه خودداری کنید. اغلب مردم این کشور مسلمان‌اند و پوشیدن به عنوان مثال دامن‌های کوتاه جز در مکان‌های توریستی در محل دیگری رواج ندارد.

مردم ترکیه در برخورد اول چگونه هستند

 

دوستی
اگر به جایی دعوت شدید و کسی به استقبالتان نیامد شما باید از بزرگ‌ترین فرد جمع شروع به احوال پرسی و سلام گفتن کنید. در غیر این صورت اولویت با کسی است که به استقبالتان آمده. اگر دیدار یک دیدار دوستانه است از سمتی که نزدیک‌تر است خلاف جهت عقربه‌های ساعت سلام گفتن و دست دادن را شروع کنید. به خاطر داشته باشید که در سلام شما باید خیلی محکم دست بدهید. در خداحافظی دست دادن لازم نیست.

رو بوسی‌های ترک‌ها هنگام سلام، معمولاً یک یا دو بوسه بر روی صورت است. ادای احترام به فرد سالخورده چنین است که نخست شما باید دست راست او را ببوسید و سپس پیشانی‌تان را بر دست او می‌گذارید. البته که ترک‌ها علاقه‌ای به استفاده از صفات و القاب ندارند و یکدیگر را دکتر و مهندس صدا نمی‌کنند. با این وجود معمولاً خانم و آقا را استفاده می‌کنند و حتی لغات منحصر به فردی برای ادای احترام به بزرگی افراد دارند. به عنوان مثال یک لغت در ترکی به معنای برادر است و یک لغت دیگر به معنای برادر بزرگ‌تر و برای ادای احترام بیشتر، لغت مربوطه برای او به کار می‌رود.

 

روابط در ترکیه
احتمالاً تا به حال متوجه شده‌اید که ترک‌ها بیش از هر چیزی به سن و سال اهمیت می‌دهند. این مسئله در روابطشان نیز صادق است. هر چه عمر رابطه شما با یک ترک بیشتر باشد او برای شما کارهای به شتری انجام خواهد داد و شما برایش عزیزتر خواهید بود. با این وجود شما ممکن است تنها چند روز کسی را بشناسید ولی او به یک عروسی دعوتتان کند.

آن‌ها مهمان‌نوازان ویژه‌ای هستند و تلاش می‌کنند از هر موقعیتی برای شاد کردن دیگران استفاده کنند. در واقع چنان مهمان نوازند که به هیچ وجه شما را غریبه نمی‌بینند و تمام تلاششان را می‌کنند که شما لحظه‌ای احساس نکنید غریبه‌اید و از آنجا نهایت لذت را ببرید. آن‌ها در مهمانی‌ها و دورهمی هایشان از هیچ‌گونه پذیرایی‌ای برای مهمان کوتاهی نمی‌کنند. دعوت غریبه و آشنا برای مهمانی در فرهنگ مردم ترکیه و به خصوص استانبول، جایگاه خاصی دارد. آن‌ها حتی شده برای صرف صبحانه و یک چای معمولی کسی را دعوت می‌کنند.

 

به یاد داشته باشید که ترجیحاً پیش از میهمانی‌ها غذا نخورید. میزبان بشقاب شما را تماماً پر خواهد کرد و اینکه ذره‌ای غذا در بشقاب باقی بماند، بی احترامی تلقی شده و تصور می‌شود که شما غذا را دوست نداشته‌اید. ترک کردن سریع میهمانی هم به همین ترتیب نشان دهنده این است که به شما خوش نگذشته است و میزبان را ناراحت می‌کند.

از آن جایی که بیشتر مردم استانبول مسلمان‌اند، ورود با کفش در خانه‌های استانبولی چندان رواج ندارد. اغلب از شما خواسته می‌شود که کفش‌های خود را در بیاورید و در عوض به شما دمپایی رو فرشی می‌دهند.

در ترکیه روابط خانوادگی از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر دوست یا آشنایی دعوت مهمانی‌ها را نپذیرد و از طریق تلفن با آن‌ها در ارتباط نباشد، ناراحت می‌شوند. اغلب مهمانی‌های آن‌ها از عصر آغاز می‌شوند مگر اینکه مهمانی تنها به قصد شب نشینی برگزار شده باشد. علاوه بر این، ترک‌ها در همسایگی نیز رفتاری نمونه دارند. مشابه ما ایرانیان اگر همسایه‌ای برای آن‌ها غذا یا شیرینی ببرد، آن‌ها ظرف را خالی برنمی‌گردانند و ارتباطشان را تا حد ممکنه با همسایه صمیمی نگه می‌دارند.

در ترکیه چیزی به نام دونگی پرداخت کردن هزینه غذای رستوران وجود ندارد. تمامی هزینه‌ها کاملاً با میزبان است و او امکان ندارد از شما بپذیرد که حساب کنید. تقسیم کردن هزینه و هرگونه اصرار برای حساب کردن برای آن‌ها خیلی خیلی عجیب است. نهایتاً شما بتوانید محترمانه تعارف کنید که حساب کنید. اگرچه که او هرگز قبول نخواهد کرد ولی تنها راه خلاصی از این دینی که به گردنتان افتاده این است که شما هم یک بار آن‌ها را دعوت کنید. آن‌ها در برابر میزبانی شما تسلیم خواهند شد.

شاید یکی از مهم‌ترین نکات درباره فرهنگ مردم ترکیه و به خصوص استانبول این باشد که در آن شما محله‌ای را بدون قهوه خانه پیدا نمی‌کنید. محلی‌ها برای صرف چای و صحبت و دیدار دوستان در آن جا جمع می‌شوند و درباره تمامی مسائل صحبت می‌کنند. البته از آن جایی که محیط قهوه خانه مردانه است، زنان ترک ماهی چند بار با دوستان دور یکدیگر جمع می‌شوند و با صرف جای تقریباً همان عمل را صرفاً در محیطی زنانه انجام می‌دهند.

و اما نکته پایانی؛ به خاطر داشته باشید که در مکالمه با آن‌ها، ارتباط چشمی را فراموش نکنید. آن‌ها ارتباط چشمی را از صداقت شما برداشت خواهند کرد و دزدیدن نگاه نشان از دروغ‌گویی است.

 

هدیه در ترکیه

آن‌ها هدیه دادن و هدیه گرفتن را در روابط دوستانه‌شان می‌پسندند و بخشی از فرهنگ مردم ترکیه است. برای هدیه دادن به آن‌ها می‌توانید انتخابی از میان صنایع دستی، وسایل تزئینی و یا سنتی خاص و اجناس لوکس استفاده کنید. البته اگر برای منزل کسی دعوت شدید می‌توانید از یکی از رایج‌ترین انتخاب‌ها استفاده کنید. شیرینی مخصوصاً باقلوا انتخاب امنی است که بارها و بارها امتحانش را پس داده است. اگر بخواهید متفاوت عمل کنید گلدان هم گزینه مناسبی است ولی خود گل بردن برای یکدیگر چندان در ترکیه مرسوم نیست و جا و مکان ویژه‌ای می‌طلبد.

هدیه در ترکیه

 

اگر می‌خواهید گل بخرید حتماً با گل فروش مشورت کنید ولی بد نیست که تحت هر شرایطی برای بچه‌های کوچک میزبان شیرینی خریده باشید. اگر برای یک عروسی دعوت شدید و خواستید تشکر و احترام خود را ابراز کنید می‌توانید کادوهایی مثل پیراهن طلا و یا حتی پول بدهید. در روابط کاری دادن هدیه نه تنها تأثیر مثبت نمی‌گذارد که تأثیر منفی هم دارد. آن‌ها ترجیح می‌دهند غیر مستقیم‌تر عمل کنند. برای ساخت روابط کاری قرارهای شام گران‌قیمت یا سفرهای تفریحی گردشی تدارک می‌بینند و از کادو طرف نظر می‌کنند.

 

ازدواج در ترکیه
در ترکیه ابتدا دختر و پسر با یکدیگر آشنا می‌شوند و پس از تصمیم گیری برای ازدواج، خانواده‌ها در مراسم خواستگاری با یکدیگر به تفاهم می‌رسند. نام خانوادگی زن پس از ازدواج به نام خانوادگی شوهرش تغییر می‌کند. به طور کل می‌توان گفت تا حد زیادی، نظام خانوادگی ترک‌ها مردسالارانه است. با این وجود داشتن چند همسر در ترکیه و حتی ازدواج موقت در این کشور ممنوع و غیر قانونی است. در عروسی دختران جوان دم بخت نام خود را درون کفش عروس می‌نویسند. نام هر کس که تا آخر مراسم از کفش عروس پاک شده باشد بنا به باور ترکیه‌ای ها به زودی ازدواج خواهد کرد.

 

عزاداری
خانواده عزادار تنها غذایی که می‌پزند حلوا است و با آن در مراسم از مهمانان پذیرایی می‌کنند. وظیفه تهیه غذای خانواده داغ‌دیده بر عهده همسایگان است. در برخی از مناطق حتی پخت حلوا با سنت خاصی انجام می‌گیرد. اقوام و دوستان نزدیک جمع می‌شوند و هر کس به نوبت ملاقه را هم میزند و از صفات خوب مرحوم می‌گوید. در این مراسم علاوه بر دور هم جمع شدن خانواده داغدار یاد و خاطره خوبی‌های مرحوم نیز زنده می‌شود.

 

کار و تجارت در ترکیه
ترک‌ها ترجیح می‌دهند برای کار با افرادی معامله کنند که از دوستان و آشنایان هستند. بنابراین برای برقراری ارتباط کاری با آن‌ها، نخست باید اعتمادشان را در دوستی و آشنایی جلب کنید. اهیمت صمیمیت در روابط کاری چنان بالاست که جلسات کاری و اداری آن‌ها اغلب در ناهارهای طولانی و شام و دورهمی ها شکل می‌گیرد. خوش‌رویی و صمیمیت در کار برای ترک‌ها از هر چیزی واجب‌تر است.

ترک‌ها در صحبت ممکن است بیش از حد به شما نزدیک شوند. به خاطر داشته باشید که خود را عقب نکشید چون به آن‌ها بر خواهند خورد و این را از عدم دوستی و صمیمیت شما برداشت خواهند کرد.

به یاد داشته باشید که ترک‌ها چه در مغازه باشند و چه در یک معامله میلیاردی چانه خواهند زد. در واقع این بخشی از فرهنگ مردم ترکیه است که باید به خاطر بسپارید و بابت آن شگفت زده نشوید.

 

غذا
ترکیه تنوع غذایی شگفت انگیزی دارد. از همین به سادگی می‌توان فهمید که این مردم تا چه حد به غذا خوردن اهمیت می‌دهند. وعده غذایی اصلی آن‌ها شام است. این وعده همیشه با گوشت و نان و سالاد سرو می‌شود. جالب است که مردم ترکیه اغلب در اواسط غذا سیگار کشیدن را آغاز می‌کنند. با وجود تمامی این غذاهای جذاب، جالب است که بدانید چای و قهوه ارزش ویژه‌ای برای مردم این کشور دارد و با چیزی قابل قیاس نیست. در ترکیه رسم است که مسلمانان در ماه رمضان روزه شان را با کباب ترکی و چای باز می‌کنند. همچنین در ماه رمضان، بازارهای اغذیه ترکیه، شبانه تا سحر باز هستند و با وجود اینکه دولت ممنوعیتی برای فعالیت اغذیه فروشی‌ها طی روز نگذاشته، اغلب فروشنده‌های مسلمان به احترام روزه داران از افطار تا سحر به پخت و سرو غذا مشغول می‌شوند.

آداب غذاخوردن مردم ترکیه

 

موسیقی
در ترکیه موسیقی تحت شرایط جغرافیایی تعیین می‌شود. موسیقی آن‌ها ترکیبی است از موسیقی محلی، کلاسیک ایرانی، پاپ، اروپای مدرن و غربی است. موسیقی این کشور چندی است که در زمینه سنتی کمتر فعالیت دارد و موسیقی اروپایی و مدرن طرفداران بیشتری دارند. در گذشته بیشتر سازهای آن‌ها کوبه‌ای و برنجی بود و حالتی از موسیقی نظامی نیز در میان‌ها رواج داشت.

در نهایت این بود گزیده‌ای از فرهنگ مردم ترکیه در بخش‌های مختلف. طبیعتا اگر دارید ترکیه را برای مهاجرت یا حتی اقامت موقت انتخاب می‌کنید، خیلی خوب است که این نکات را به یاد داشته باشید تا بهتر بتوانید در جامعه این کشور، جا بیفتید. شما در این زمینه چه فکر می‌کنید؟

 

  • هلال 87
  • ۰
  • ۰

چگونه بدون چادر کمپ بزنیم

کمپینگ بسیار سرگرم کننده است، اما بدون چادر خوابیدن در طبیعت می تواند حتی هیجان انگیزتر و پرماجرا باشد. این همچنین موجب می شود که در حمل بار اضافه صرفه جویی کنید. اگر میخواهید کمپینگ بدون چادر را امتحان کنید، به دنبال جای جایگزینی برای چادر باشید که بتوانید در امنیت به خواب روید. شما همچنین نیازمند انجام اقدامات بیشتر برای محافظت از خود و وسایل خود هستید. در این پست و به نقل از سایت سلام دنیا، روش های کمپ زدن در طبیعت بدون استفاده از چادر را برای شما بیان کرده ایم. 

روش های کمپ زدن در طبیعت بدون چادر

روش اول: استفاده از جایگزینی برای چادر

1.برای گرم کردن و محافظت از یک کیسه بیواک (bivy sack) استفاده کنید

کیسه بیواک به طور ساده کیسه‌ای است که روی کیسه خواب‌تان را می‌پوشاند و تا روی صورت‌تان قرار می‌گیرد. کیسه بیواک از مواد ضد آب و قابل تنفس درست مانند چادر ساخته شده است، پس از شما در مقابل حشرات محافظت می کند. این وسیله تنها برای یک نفر جای کافی برای خوابیدن دارد. اگر شما کیسه بیواک را انتخاب کردید، با قرار دادن کیسه خواب درون آن گرما و محافظت بیشتری را برای خود فراهم کرده اید. کیسه بیواک یک جایگزین مناسب برای چادر است زیرا همان مقدار محافظت را به ازای وزن کمتر به شما ارائه می دهد.

کمپ زدن بدون چادر

 

2. اگر مایل هستید در محیط باز و بارانی بخوابید، از یک سایبان استفاده کنید

اگر فکر می کنید که کیسه بیواک خیلی کوچک و محدود است و همچنین نمی خواهید یک چادر کامل را با خود حمل کنید، سایبان گزینه مناسبتری است. اگر در منطقه ای با درختان زیاد کمپ زده اید، شما می توانید حداقل یک طرف سایبان را به درخت متصل کرد و نقاط دیگر را به زمین وصل کنید تا یک جانپناه سریع و راحت بدست آوردید. اگر زمین مرطوب است، یک زیر انداز ضد آب یا یک سایبان دیگر برای زیر محل خوابیدن در طول شب استفاده کنید. یک سایبان شما را از باران (البته اگر باران زیاد شدید نباشد) و آفتاب محافظت می کند اما در مقابل حشرات و هوای سرد کارایی نخواهد داشت.

 

کمپینگ با سایه بان

 

 

3. اگر آب و هوا مناسب بود، بانوج را امتحان کنید

اگر شب صافی است و دوست دارید زیر ستاره ها بخوابید، یک بانوج گزینه سرگرم کننده و دلپذیری خواهد بود. باید نقطه ای را بیابید که بتوانید بانوج را در آنجا بر پا کنید. شما همچنین می توانید از یک سایبان بر روی بانوج استفاده کنید تا محافظت بیشتری داشته باشید. مطمئن شوید که در هنگام بر پا کردن بانوج بین دو درخت فضای کافی وجود دارد که بانوج با زاویه 30 درجه وصل شود. این مناسبترین وضعیت برای خوابیدن با پوزیشن مناسب است.


4. اگر به شاخه و برگ دسترسی دارید یک چارطاق بسازید

اگر سایبان و سرپناه آماده به همراه ندارید می توانید آن را بسازید. راه های مختلفی برای ساخت یک سرپناه در طبیعت وجود دارد اما یکی از ساده ترین آنها استفاده از شاخه ها یا درختان و پوشاندن آن با برگ درخت ها برای محافظت بیشتر می باشد. اگر یک سایبان دارید می توانید آن را بر روی چارطاق خود بکشید تا ضد آب شود و یا آن را در زیر خود قرار دهید تا شما را گرم، خشک و از حشرات به دور نگه دارد. 

کمپینگ بدون نیاز به چادر

 

5. در یک وسیله نقلیه با ایمنی و راحتی بیشتر کمپ بزنید

اگر به دنبال یک تجربه بدون چادر و لاکچری تر هستید، همیشه می توانید در یک RV یا در ماشین خود کمپ بزنید. فقط دقت کنید که در منطقه مورد نظر شما کمپ زدن با ماشین مجاز باشد.  اگر یک وانت دارید می توانید کیسه خواب خود را بر پشت آن برپا کنید. اگر وانت شما محل نصب دارد می توانید سایبان خود را بر آن نصب کنید تا از باد و باران در امان باشید.

کمپ زدن با ماشین

 

روش 2: محافظت در برابر شرایط آب و هوایی


1. شرایط آب و هوایی را قبل از کمپ زدن بررسی کنید 

قبل از اینکه ماجراجویی خود را بدون چادر آغاز کنید، به پیش بینی آب و هوا در زمان و مکان سفر خود نگاه کنید. اگر آن منطقه سرد، مرطوب و یا همراه با باد است، شما نیاز به آماده سازی تجهیزات مناسب دارید. اگر شرایط بد آب و هوایی در پیش دارید حمل چادر را در برنامه خود بگنجانید. حتی اگر گزارش آب و هوا مناسب باشد، برای احتیاط بیشتر حمل چادر ضروری خواهد بود.

 

چک کردن آب و هوا برای کمپ زدن

 

2. از یک ناحیه بالا آمده امتحان کنید تا از سیل و رطوبت جلوگیری کنید

حتی اگر انتظار باران را ندارید، ایده مناسبی است که در مناطق در ارتفاع بالاتر کمپ بزنید. اگر در انتهای یک شیب بخوابید به احتمال زیاد خود را در معرض سیل، رطوبت و حتی ریزش کوه قرار می دهید. به دنبال منطقه ای مرتفع و مسطح برای کمپ زدن باشید.

محل مناسب برای کمپ زدن

 

3. نقطه ای را برای خوابیدن انتخاب کنید که صخره ای نباشد

با وجود استفاده از پد خواب یا کیسه خواب، زمین صخره ای بسیار منطقه ناراحتی برای خوابیدن است. به دنبال نقطه مسطحی باشید که خالی از صخره های تیز و سخت باشد. اگر می توانید ناحیه خوابیدن خود را از سنگلاخ ها پاک کنید.

 

4. از یک اسپری ضد حشره استفاده کنید

یکی از مسائلی که در هنگام کمپ بدون چادر با آن روبرو هستیم موضوع حشرات و مزاحمت آنها می باشد. قبل از اینکه برای شب بخوابید، خود و وسایل های خود را با اسپری حداقل 30 درصد اسپری کنید.

اسپری ضد حشره برای کمپینگ

 

5. لباس مناسب آب و هوا را انتخاب کنید

اگر حتی هوا نسبتا گرم است، دما در شب می تواند کاهش پیدا کند. از لباس های راحت و محافظ پوست در برابر آب و هوا استفاده کنید و در هنگام خواب از لباس های بیشتری استفاده کنید. اگر انتظار هوای سرد را دارید به شکل زیر می توانید خود را گرم نگه دارید:

  • پوشیدن لباس پشمی یا الیاف مصنوعی مانند پلیستر. موادی که بدن شما را گرم نگه می دارد و رطوبت را از شما دور نگه دارد.
  • دست و پای خود را با جوراب و دستکش و کلاه پشمی محافظت کنید.
  • لباس هایی بپوشید که سبک باشد و زیاد از حد شما را گرم نکند که در کیسه خواب عرق کنید.

لوازم مورد نیاز برای کمپینگ

 

6. از کیسه خواب و یا پد خواب استفاده کنید تا گرم و راحت باشید
جدا از نوع کمپینگ، استفاده از یک زیر اندازه نرم و گرم و کیسه خواب بسیار برای شما مناسب خواهد بود. این کار نه تنها برای شما راحتی فراهم می کند، بلکه شما را از سرما و رطوبت محافظت می کند.

 

منبع: سلام دنیا

 

  • هلال 87